Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az autóipar egyre jobban
felfedezi a világháló lehetőségeit. A CES-en több internetre kapcsolt
gépjármű és netes autós kiegészítő is bemutatkozott. Az idei év áttörést
hozhat számukra?- ezt taglalja Molnár József pcworld-ben 2011. januárban közölt írása
Mi történne akkor, ha
autónkat csatlakoztatnánk egy gyors átviteli sebességet biztosító
mobilhálózathoz? Többé már út közben sem lennénk elszeparálva a
külvilágtól, elérhetnénk a világháló minden egyes szolgáltatását és
alkalmazását. Ez teljesen átformálná a vezetési élményünket. A gyártók
ugyanis a felhőben elérhető adatokkal (meteorológia és közlekedés)
különböző automatizált folyamatokat építhetnének be a járművekbe.
Az autóban ülők filmeket, zenéket és más érdekes tartalmakat
tölthetnének le az internetről, és például olyan fontos kérdésekre is
választ kaphatnának, hogy hol van 20 kilométeren belül a legolcsóbb
töltőállomás. A globális helymeghatározással és a weben fellelhető
lokalizációs alkalmazásokkal pedig az autónk akár az egyik általunk kért
barátunkhoz is elvezethetne. A hirdetők útközben bombázhatnák
lokalizált reklámokkal az utasokat, például egy kihagyhatatlan árú
ebédre invitálva őket.
Lassan pörög fel
A
fenti lehetőségek hallatán bizonyára sokaknak sikerült beindítanunk a
képzeletét, mivel rengeteg lehetőség rejlik az internetre kapcsolt
autókban. A weben már rengeteg olyan szolgáltatás van, amelyeknek az
adatait a gépjárművön belül is használni lehetne, illetve a négykerekű
felhasználás újfajta alkalmazások kifejlesztésére is lehetőséget adhat.
Ezen okok miatt majd minden évben megjósolják a bekötött autók
korszakának az eljövetelét, de eddig az áttörés még egyáltalán nem
következett be. Annak ellenére, hogy a gyors mobil adatátviteli
technológiák – gondolva itt az LTE-re – már a küszöbön vannak, emellett
az autógyártók helyhiányra sem igazán panaszkodhatnak.
Persze az is igaz, hogy a szakértők is csak lassú fellendülést jósoltak e területnek. Az iSuppli korábbi előrejelzése
alapján például míg 2009 végén csak 860 ezer interneteléréssel
rendelkező felhasználó furikázott a világ útjain, addig ezen összeg
lassú bővüléssel, csak 2016-ra érheti el a 62,3 milliós számot. Öt év
múlva a ma használatos telematikai rendszerek a háttérbe szorulnak majd,
és helyüket a szabadabb hozzáférést biztosító adatátviteli technológiák
veszik majd át. A nagy áttörés az iSuppli előrejelzése alapján 2012 és
2014 között várható, amely időszak alatt megháromszorozódnak majd az
internet-eléréssel rendelkező járművek. A 2016-ra becsült 62,3 millió
webes eléréssel rendelkező utas közül várhatóan 45 millió fő valamilyen
beépített mobileszközön keresztül fogja elérni az internetet, míg az
autóba beágyazott rendszerrel 3,8 millióan fognak szörfölni, a
gépjárműbe beépített Wi-Fi adapteren keresztül pedig 13 millióan fognak
csatlakozni.
Közhellyel élve a jövő viszont már elkezdődött, mivel az idei
CES-en több internetre kapcsolt autós megoldás is bemutatkozott. Jelen
volt például a beépített rendszerek közül a Ford Sync MyFord Touch, a
Toyota Entune és a Kia Uvo, míg a külső eszközök felhozatalából a Parrot
Asteroidot, a OnStar visszapillantó tükrét és a Pandora beépített
internetes rádióját érdemes megemlíteni.
A felhő négykerekű tagjai
A beágyazott autós rendszereknél úgy tűnik, hogy a Microsoft a Windows Embedded Automotive 7-tel
jelenleg uralja e piacot, mivel a Fiat Blue&Me, a Ford Sync és a
Kia Uvo mögött is e platformot találjuk meg. Sőt a Toyota Entune esetén
is felmerülhet az emberben a redmondi szoftvercég közbenjárása, mivel az
intelligens rendszer nem a Google keresőjét, hanem a Binget használja. A Microsoft platformja egyébként olyan finomságokkal rendelkezik, mint
beszédfelismerés vagy Silverlight támogatás, amely képességeket az
autógyártók változó mértékben használják ki. A Fiat Blue&Me és a Kia
UVO egyelőre például csak a mobilok Bluetooth csatlakoztatását és a hangvezérlést támogatja.
A Ford Sync a CES-en bejelentett MyFord Touch
megoldással kiegészülve azonban már jóval érdekesebb cikkünk
szempontjából. Ezen funkciókkal rendelkező autók gazdái ugyanis egy erre
a célra létrehozott weboldalon megadhatják fontos címeiket, amelyekhez
azt követően hozzáférhet az autójuk, szinkronizálva a felhőben lévő
adatokat. Így mikor a Ford gazdája kimondja a „haza” utasítást, akkor a
jármű letölti a címet, és a beépített navigációs szoftverében azt
állítja be célállomásként. A megoldás képes emellett valós idejű
közlekedési, időjárási információkkal szolgálni, sőt ha a kocsiban ülők
kérik, akkor letölti a legfrissebb híreket, sporteredményeket, illetve a
horoszkópokat is. Amennyiben az autó és vezetője nagyobb balesetet
szenved, akkor a rendszer képes vészjelzést küldeni a megfelelő
szerveknek, egyúttal jelezve a jármű pontos helyét.
A
felhasználó, jelen esetben a sofőr ezen túl bármikor egy részletes
jelentést kérhet a kocsi állapotáról, ekkor a mérnökök távolról
leolvassák az autó legfontosabb paramétereit, amelynek kiértékelését a
tulajdonos webes profiljába postázzák. A Ford Sync sajnos nem képes
internetes rádiókhoz csatlakozni, vagy más tartalmakat letölteni a
felületére, ám egy csatlakozón keresztül egy internet-elérésű mobillal a
kocsi könnyen hotspottá változtatható, amelyet követően a többi eszköz
gazdája is képes lesz hozzáférni a világhálóhoz (amennyiben a kocsi
nincs sebességben).
A Ford megoldásához hasonló funkcionalitást kínál a Toyota CES-en bemutatott Entune rendszere,
amely teljes mértékben a világhálóra összpontosít. Ennek megfelelően
használatához minden esetben szükség van egy mobilnetes telefonra,
amelynek a tartalmát az Entune szoftvere képes szinkronizálni az autó
hangvezérléssel is utasítható központi érintőképernyős monitorjára.
A Toyota első körben hat webszolgáltatás kínál az autós
platformjához. Érdemes kiemelni a Bing keresőt, amely alapján a
Microsoft mérnökeit is ott sejtjük a háttérben. Helyet kapott benne a
több mint 750 webes rádió műsorát kínáló iheartradio, valamint a Pandora
is, amellyel a felhasználók akár út közben is elérhetik személyes
csatornájukat. Sőt az Entune tulajdonosai akár mozijegyet is
vásárolhatnak az autójukon keresztül, az OpenTable segítségével pedig
asztalt foglalhatnak egy közeli étteremben, illetve a képernyőn
elolvashatják a legfrissebb közlekedési híreket, az időjárást és így
tovább. S ez hangsúlyozottan csak a kezdet, mivel a Toyota könnyedén
bővítheti az autós platformját.
A nem is túl távoli jövő
A
fenti két esetben sajnos az európai vásárlók hátrányban vannak, mivel a
Ford és a Toyota az internetre kapcsolt megoldásaival elsőként teljes
mértékben az amerikai piacot célozza meg. Így egy hasonló szolgáltatás
kipróbálásához jelenleg még Németországba kell utaznunk, ahol már
működnek a BMW ConnectedDrive online funkciói.
Meg kell emlékeznünk emellett a francia Alcatel-Lucent által
létrehozott ng connect programról is, amely során az iparág vezető
szereplői összefogtak, hogy megmutassák a szélessávú mobilinternet (LTE)
kihasználásával milyen új funkciókkal bővíthetőek a személygépkocsik.
Ennek keretében létrehozták a QNX autós platformját
használó koncepciójukat, amely a gyors kapcsolatnak köszönhetően képes
például on-demand filmek sugárzására, a felhőben tárolt TV-felvételek
elérésére, webes rádiók (akár Pandora és Last.fm) lejátszására,
multiplayer játékra, közösségi oldalak és lokalizációs szolgáltatások
elérésére és dinamikus térképadatok biztosítására. Azaz esetében
megkapjuk mindazt, amit egy internetre kötött autótól – a mai
ismereteink szerint – elvárhatunk.
Android a műszerfalban
Sőt még azt is, amire nem gondolnánk. Az internetre kapcsolt
autóknak köszönhetően például olyan új alkalmazások és megoldások
jelenhetek meg, amelyekkel javítható a vezetésbiztonság. Így például a
jövőben központi szerepet tölthetnek be az intelligens közlekedési
rendszerek (ITS), ahol az autók vezeték nélküli elérésen keresztül
kapcsolatba léphetnek egymással és a forgalommal, hogy így előzzék meg a
baleseteket. Emellett új üzleti modellek is megjelenhetnek: az autók
tulajdonosainak például a gépjármű használati módjukhoz igazodó
biztosításokat ajánlhatnak az alkuszok és így tovább.
A fenti eszmefuttatás a távoli jövőbe visz minket. A jelen azonban úgy tűnik, hogy nem az autókba épített megoldásoké, hanem a külső gyártók által készített autós kiegészítőké. Esetükben ugyanis nem kell mást tenni, mint fogni egy kis
dobozba zárható gépet és platformot, majd biztosítani számára az
internetelérést (mondjuk egy csatlakoztatott mobileszközön keresztül).
Hasonló képességekkel rendelkezett a CES-en bemutatott OneStar
visszapillantó tükre, amelyet a seregszemlén egy Motorola Droid
telefonhoz csatlakoztattak, hogy szokatlan képességekkel vértezzék fel a
bemutatott járművet. Így a segítségével például távolról be lehet
indítani a motort, be lehet zárni a gépjárművet, valamint egy e-mail
útján érkező diagnosztikai jelentést lehet kérni az állapotáról. Ezen
felül a visszapillantó tükörbe rejtett technológia képes felolvasni a
felhasználó telefonjára érkező azonnali üzeneteket, sőt újdonságként
akár a facebookos frissítéseket is.
Idén jön a nagy boom?
A CES-en bemutatott Parrot Asteroid nagyjából megmutatja azt,
hogy milyennek kellene lennie egy internetes elérésre készített autós
kütyünek: egyszerűen kezelhető, beépíthető a műszerfalba és egy
elterjedt rendszert (jelen esetben Androidot) használ. Habár utóbbi
platform készítői bizonyára álmukban sem gondoltak az autós
felhasználásra, működhet a koncepció, mivel az Asteroid alkalmazásai így
könnyen bővíthetőekké váltak. Kezdetben az eszköz képes a felhőből
lekért valós idejű közlekedési információk lekérésére, hangfelismerésre,
online rádiók lejátszására, internetes keresésre, traffipax
figyelmeztetésre (Andorid alkalmazáson keresztül), valamint elvezeti
felhasználóját a közelben lévő legolcsóbb benzinkúthoz, illetve
parkolóhelyhez, amennyiben erre utasítják.
Végezetül engedtessék meg, hogy válaszoljunk a cikk elején
feltett kérdésre, mely szerint elképzelhető-e, hogy 2011 áttörést hoz
majd e területen? Nos, mindent egybe vetve ez nem valószínű, mivel a
beépített megoldások közül egyelőre egyik sem érhető el széles körben, a
beépíthető kütyük tekintetében pedig csak egy-kettő ígéretes eszközről
lehet beszámolni. Ez az elmúlt évhez képest csak lassú fejlődést jelent,
amit egyébként e területnek korábban jósoltak. Sőt ha visszaemlékszünk,
akkor a prognózis alapján a következő évben nagy boom várható, így
könnyen elképzelhető, hogy a 2012-es CES nem a táblagépekről és a 3D
eszközökről fog szólni, hanem az autókról. Főként, ha az új generációs
mobil adatátvitel jelentős mértékben tud elterjedni.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Radar Ajánlói Rendszer
Ingyenes tankönyv IT biztonságról mindenkinek (Neumann János Számítógép-tudományi Társaság)
Mit szabad és mit nem az interneten - megtudhatod a magyar e-Etiketten
Ingyenes tankönyv IT biztonságról mindenkinek (Neumann János Számítógép-tudományi Társaság)