Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Igen sok diák nincs is tudatában annak, hogy nem pusztán komoly hiba, hanem a tudományos tevékenység integritásának súlyos megsértése olyan részleteket beemelni saját szövegükbe, amelyeknek nem ők a szerzői.
A Rhode Island-i Egyetem egyik elsőéves diákja a világháló általános
ismereteket tartalmazó oldaláról másolt le a hontalanságról szóló
szöveget, és mivel a honlap nem jelezte a szerzőt, a hallgatónak eszébe
sem jutott, hogy feltüntesse a forrást dolgozatában. A chicagói DePaul Egyetemen
egy diák úgy vett át több bekezdést a hálóról, hogy azok betűi
megmaradtak az eredeti formátumban, enyhe bíbor színt öltve. Amikor ezt
konzulense a szemére vetette, a fiatalember nem is próbált tagadni,
csupán az érdekelte, miként tudná megoldani, hogy a betűk feketék
legyenek.
A világhálóról ollózott anyagokról szóló írásában
a The New York Times harmadik példaként a Marylandi Egyetem hallgatóját
említette. Az illetőt felelősségre vonták, mert az 1929-33-as gazdasági
válságról szóló dolgozatát egyszerűen a Wikipedia internetes lexikon
szócikkéből másolta ki. Kiderült: azt hitte, hogy ami az online
lexikonban olvasható, közkincs, így fölösleges a forrást megjelölni.
Az amerikai egyetemi oktatók rendszerint beérik azzal, hogy
növendékeiket figyelmeztetik: fel kell tüntetni a forrásokat, és követni
kell az idézetekkel kapcsolatos általános szabályokat. Ám ezekből az
esetekből kitűnik, igen sok diák nincs is tudatában annak, hogy nem
pusztán komoly hiba, hanem a tudományos tevékenység integritásának
súlyos megsértése olyan részleteket beemelni saját szövegükbe,
amelyeknek nem ők a szerzői. A gyakorlat mégis mind jobban terjed az
internetkorban, olyannyira, hogy az online információ szabályozatlan
terében aláássa a szellemi tulajdonra, a szerzői jogra és az
eredetiségre vonatkozó eddigi nézeteket - hangsúlyozzák a plágium
jelenségét tanulmányozó oktatók.
A digitális technológia megkönnyíti a szövegek átemelését, de ennél
fontosabb, hogy a Wikipedia, a világhálós linkek és a fájlmegosztás
korában az internet átalakítja a diákok felfogását a szerzői alkotó
tevékenységről, egy-egy szöveg vagy kép egyediségéről. "Már létezik egy
diáknemzedék, amely azzal nőtt fel, hogy az információ egyszerűen ott
lebeg valahol a kibertérben, és látszólag nincs is szerzője - vázolta a
helyzetet Teresa Fishman, a Clemson Egyetem tudományos etikai központjának igazgatója. "Minden bizonnyal azt hiszik, hogy az információ bárkinek a rendelkezésére áll, aki kinyújtja érte a kezét".
Donald L. McCabe egyetemi tanár, a Rutgers Egyetem etikai
központjának társalapítója 2006 és 2010 között végzett felméréseiben
kimutatta, hogy a 14 ezer első- és másodéves diáknak mintegy 40
százaléka legalább néhány mondatot más szerző(k)től írt be dolgozataiba.
Még ennél is súlyosabb, hogy míg egy évtizede 34 százalék volt azok
aránya, akik a világhálóról történő másolást "súlyos csalásnak"
minősítették, ma már csak a diákok 29 százaléka gondolja így.
A 31 éves Sarah Brookover, a delaware-i Camden Egyetem végzős
hallgatója elmondta, osztálytársainak jelentős része szentül meg van
győződve arról, hogy szabadon bemásolhat bármit dolgozatába a szerző
feltüntetése nélkül. Brookover az egyetem könyvtárában dolgozik, és nagy
különbséget lát a könyvtári és az internetes anyaggyűjtés között. "Aki
nem maga megy a könyvtárba, és nem veszi kézbe az adott írást a maga
fizikai valóságában, nem fogja érezni, hogy az nem az ő tulajdona.
Könnyen meggyőződésévé válhat, hogy a világhálón minden az övé" -
fejtette ki a lapnak.
Susan D. Blum, a Notre Dame-i Egyetem (Indiana) antropológusa a
plágiumok nagy számát tapasztalva 234 diákot kérdezett ki. Arra a
következtetésre jutott, hogy mai hallgatók mintegy válaszúton állnak a
szerzőséggel kapcsolatos hagyományos felfogás és az új szemlélet között:
másként látják a szöveget létrehozó személy és az azt idéző felhasználó
közötti különbséget. Amint elmondta, az a gondolat, hogy a szerző
egyéni erőfeszítése és tudása hozza létre az eredeti alkotást, a
felvilágosodásnak az egyénről alkotott felfogásában gyökeredzik. Ezt a
szemléletet érvényesíti a szellemi tulajdonról alkotott nyugati
álláspont, amelyet a szerzői jogi törvény fogalmaz meg.
Ma mindkét koncepciót megkérdőjelezik. "A szerzőséggel és az
eredetiséggel kapcsolatos felfogásunk megszületett, majd kivirágzott -
ma pedig alighanem hervadóban van" - hangsúlyozta. Véleménye szerint a
fiatalok közül sokakat kevésbé érdekel az, hogy az 1960-as
diáknemzedékhez hasonlóan egyedi és hiteles identitást teremtsenek
maguknak, mint az, hogy különböző "személyiségekkel" kísérletezzenek,
amire a közösségi hálózatok révén a net kézenfekvő lehetőséget nyújt.
"Ma rendben van, ha nem akarod magad egyedülálló egyéniségként
bemutatni, semmi baj, ha mások szavait adod vissza, és oké, ha olyasmit
írsz, amiben nem is hiszel - idézte a diákok véleményét Susan D. Blum
"Oké, ha fütyülsz arra, mi van a dolgozatodban, amíg teljesíted a
feladatod, és jegyet is kapsz rá. És rendben van, ha olyan szövegekből
állítod össze, amelyek forrását nem is tünteted fel, és nem a te
érdemed". Amikor egy német tizenéves, Helene Hegemann regényéről
kiderült, hogy mások írásaiból tartalmaz részleteket, a lány nem esett
zavarba. "Nincs eredetiség, csak hitelesség" - próbálta igazolni
eljárását. Néhány kritikus is védelmébe vette, és könyve a legjobbak
közé került egy díj mezőnyében, jóllehet végül nem nyerte el azt.
Sarah Wilensky, az Indianai Egyetem hallgatója vitába szállt
Hegemannal. Szerinte a plágium nem a kreativitást, hanem az
igénytelenséget és a renyheséget növeli. Úgy véli, a probléma abban
gyökerezik, hogy a diákokat nem készítik fel megfelelően a
középiskolában az egyetemi esszéírás intellektuális követelményeire -
arra, hogy ne csak megértsék, hanem saját érvrendszerükbe szintetizálják
mindazt, amit olvasnak. "Ha megtanították volna őket a források
figyelmes olvasására, összefoglalására, elemzésére és felhasználására,
nem lenne szükségük a plágiumra, a források elhallgatására" -
magyarázta.
sg.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Adatcsalók az olimpián
Ki ölte meg Michael Jacksont? Érdekli? Kattintson!