Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Összefoglaló: Miben különbözik a Facebook oldal és a Facebook csoport, pontosabban mik az üzleti felhasználás szempontjából lényeges eltérések? A blog bejegyzésben röviden bemutatom a legfontosabb funkciók lényegét is.
Múlt héten a Facebook oldalakról írtam egy bevezetőnek szánt blog bejegyzést, most pedig itt a folytatás!
A sok-sok visszajelzés hatására (nem csak itt a blogon, e-mailben is elég sokan megkerestek) változtatok az eredeti terveimen, és a mai írást majdhogynem teljes egészében a Facebook oldal versus Facebook csoport témának szentelem.
Teljesen jogos egyébként az igény egy komolyabb "tisztázó" írásra, hiszen laikusként nem könnyű (sőt, számos angol nyelvű cikk elolvasása után látszólag szakemberként sem könnyű) eldönteni, hogy melyik lehet a jó választás.
Vágjunk bele!
A Facebook két különböző lehetőséget kínál a szervezettebb közösségépítésre: a Facebook oldalt és a Facebook csoportot. Jó néhány jelentős különbség van a két megoldás között, ezért mindettőnek megvan a maga előnye és hátránya, így tehát más célokra ideális mindkettő!
Mi az a Facebook oldal?
A Facebook oldal lehetőséget ad a Facebook felhasználóknak, hogy érdeklődésüket fejezzék ki egy márka, egy cég vagy pl. egy együttes iránt, és kapcsolatba kerüjenek vele, olvassák az általuk közzé tett híreket, információkat, vagy éljenek a rajongók számára biztosított esetenként speciális lehetőségekkel.
Van például hivatalos Facebook oldala számos focicsapatnak. A szurkolók csatlakoznak az oldalhoz, figyelik a friss infókat, az eredményeket, a képeket, kedvezményes meccsjegyeket vásárolhatnak a felajánlott kupon kódokkal, jegyet szerezhetnek a játékosokkal történő zárt körű találkozókra, stb. A Facebook oldal tehát egy kapocs egy szervezet, és az iránta érdeklődő Facebook felhasználók között.
Fogadni mernék, hogy látott már Facebook oldalt, tényleges példaként a Starbucks Magyarország oldalát hoznám, vagy a Klikkmarketingét! :)
Mi az a Facebook csoport?
A Facebook csoport jobban hasonlít egy a való életben is létező klubra. Az előző példa focicsapatánál maradva Facebook csoportot szervezhet a csapat egyik szurkolótábora, aminek az oda tartozó szurkolók a tagjai. A Facebook csoport segítségével (annak eszközeivel) szervezhetik meg a következő meccsre történő elutazást, megoszthatják egymás között az előző meccsen készült fényképeket, stb. A csoport lehet zárt (meghívásos), így tulajdonképpen tényleg egy valódi klubhoz hasonlít a működése.
Bizonyára Ön is látott már Facebook csoportot (és valószínűleg van, aminek tagja), egy tipikus példája a "személyes" csoportnak a Nekem a Balaton a Riviéra! nevű. A csoport tagjai rajonganak a Balatonért, a Balatonról így szívesen néznek képeket, videókat, stb.
A Facebook csoportnak (mint eszköznek) persze egyértelműen van üzleti felhasználási lehetősége is, fantázia kérdése az egész. Gondoljon csak egy olyan csoportra, akik imádnak focimeccset nézni. Mennyi mindent lehetne közvetett vagy közvetlen módon eladni nekik?
A különbségek - röviden
Egy táblázatban foglaltam össze a csoport és az oldal közti kézzel fogható, az üzleti felhasználás szempontjából is fontos különbségeket, íme:
Csoport | Oldal | |
Tömeges üzenet küldése | ![]() |
![]() |
Indexeli a Google robot | ![]() |
![]() |
Írás az üzenőfalra | ![]() |
![]() |
Célzott frissítés | ![]() |
![]() |
Alkalmazások használata | ![]() |
![]() |
Korlátozott tagság | ![]() |
![]() |
Részletes analitika | ![]() |
![]() |
Honlapra tehető boxok | ![]() |
![]() |
Szép URL | ![]() |
![]() |
5000 tag felett nem küldhető tömeges üzenet a Facebook csoportokban!
A különbségek - hosszabban
Mivel a fenti táblázat sorai nem feltétlenül közismert fogalmak, ezért részletesebben is bemutatom magukat a fogalmakat (pl. célzott frissítés), és hogy mi a jelentőségük.
A Facebook csoportok egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy közvetlenül küldhetők Facebook belső üzenetek (amolyan Facebook e-mailek) a tagoknak. Fontos korlátozás ugyanakkor az, hogy 5000 tag felett nem küldhető ilyen üzenet! Ez az 5000-es limit tűnhet elsőre nagyon tágnak, de nagyon szűknek is, ez témától és célcsoporttól függ.
Üzleti kommunikációs szempontból tényleg jelentős ez a lehetőség, hiszen egy Facebook üzenet küldése már az e-mail közvetlenségével vetekszik, vagy talán felül is múlja azt (hiszen a Facebookon - még - nincs annyi spam, mint e-mailben).
Az oldalt és a csoportot is képes indexelni a Google, így alapvetően hasonló a két dolog ebből a szempontból. A Facebook oldal azonban lényegesen jobban "keresőoptimalizálható", mert maga az oldal sokkal jobban testreszabható tartalmilag (pl. szép URL használata, a HTML oldalakhoz hasonló aloldalak létrehozásának lehetősége).
Mind a csoport, mind az oldal "képes ráírni" a tagok üzenőfalára. Amit az adminisztrátor megoszt a csoport vagy oldal fiókjából a tagok számára, azt ők (elvileg) látni fogják.
Komoly hátránya ennek a kommunikációs formának, hogy a valóságban gyakran nem találkozik a tag az üzenettel, mert a másoktól (pl. ismerősöktől) érkező üzenetek "lenyomják" azt az üzenőfalról.
A frissítési üzenetek küldése egy kevesek által ismert Facebook oldal funkcó. A frissítési jelentések hasonlóak a közvetlen üzenetekhez, amik a felhasználó Facebook postafiókjában jelennek meg, de sajnos külön al-fiókban, a "Frissítések"-ben. Ez utóbbi tulajdonság miatt lényegesen rosszabb megnyitási aránnyal rendelkeznek ezek az üzenetek, mint a Facebook csoport esetén meglévő közvetlenül küldöttek - de ez mégis több a semminél!
Alkalmazásokat csak Facebook oldalakhoz lehet rendelni, csoportokhoz nem.
Ilyen az ún. Statikus FBML alkalmazás (Facebook Markup Language) is, ami saját fülek létrehozását teszi lehetővé, HTML-szerű tartalom megjelenítésére. Ezen kívül persze számos alkalmazás telepíthető egy Facebook oldalra, akár teljesen saját fejlesztésű is.
A Facebook oldalak minden esetben teljesen nyilvánosak, bárki csatlakozhat hozzájuk. Ezzel szemben a csoportoknak 3 féle hozzáférési szintjük lehet: publikus, zárt vagy titkos.
A publikus hasonló a Facebook oldalakhoz, bárki csatlakozhat. A zártakat meg lehet találni pl. a keresőben, de a csatlakozás csak adminisztrátori jóváhagyás után jön létre. A titkosak pedig sehol nem láthatóak alapvetően, csak a meghívottak számára.
A csoportokkal szemben az oldalak rendelkeznek statisztikai kimutatásokkal. Az adminisztrátorok tehát ellenőrizhetik az oldal látogatóinak számát, a tagok demográfiai összetételét, a hozzászólások számát, stb. Ugyan van olyat eset, amikor ez a lehetőség nem igazán fontos, legtöbbször mégis nagyon hasznosnak bizonyul.
A Facebook oldal adminisztrátora kitehet a honlapjára ún. Facebook widget-eket, amik akár jelentős számú Facebook rajongót hozhatnak.
Ön is láthatott már például ilyen "rajongói boxot" különféle honlapokon, ahol néhány Facebook rajongó fényképét, a legutóbbi üzenőfal frissítéseket, a rajongók számát vagy ezen infók keverékét lehet látni.
Ez talán a legkönnyebben magyarázható tulajdonság: a Coca-Cola Facebook oldala pl. ez: facebook.com/cocacola! Ez egyrészt könnyen megjegyezhető (tehát jól kommunikálható), másrészt keresőoptimalizálási jelentősége is van.
Ilyen URL-t csak Facebook oldalhoz lehet választani, csoporthoz nem.
Konklúzió - melyiket válasszam?
Ilyen általános végkövetkeztetést lehetetlen levonni. Másra való a csoport, másra az oldal. Ha tetszik, ha nem, minden konkrét esetben egyedileg kell eldönteni, hogy melyik szolgálná jobban a cég konkrét marketing célját.
Ha feltétlenül javasolni szeretnék valamit, akkor azt mondanám, hogy mindenképp egy Facebook oldal legyen az alapja a cég hosszú távú kommunikációs stratégiájának - egyfajta bástya lehet ez a Facebook kommunikációban.
A csoport ugyanakkor lehetőséget ad néhány olyan (fentebb tárgyalt) megoldásra, amik remek taktikai fegyverré változtatják a csoportot, mint eszközt.
Végezetül egy mondatban egy nagyon elnagyolt iránymutatás: a Facebook oldal talán hivatalosabb kommunikációt tesz lehetővé (érdemes is a cég vagy a márka nevében "beszélni"), a csoport viszont sokkal közvetlenebb, talán azért is, mert egy konkrét Facebook felhasználóhoz (személyhez) kapcsolódik.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!