Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Míg az idei karácsonyi szezon sztárjai egyértelműen a LED televíziók, a piackutatók már sejttetik, hogy jövőre a 3D-s tévék lesznek a sztárok. Cikkünkben a „tévéből kilépő kép” nyomába eredt a HVG-s IT újságíró.
Bár a 3D-s megjelenítésről már régóta beszélnek, a mérnököknek számos akadályt kellett legyőzniük a kereskedelemben is kapható 3D-s tévék létrehozásáig. Valójában pedig még ma sem ért véget a háromdimenziós megjelenítés fejlődése, sőt igazából csak mostanában kezdődik a készülékek robbanásszerű elterjedésének korszaka.
A 3D-s kép titka
De hogyan is áll elő a 3D-s
kép? Tulajdonképpen az emberi agyat csapják be a mérnökök, kihasználva
látószervünk működését. A magunk előtt látottakat azért képes térben
elhelyezni agyunk, mert a két szem egymástól kicsivel eltérő képet
közvetít központi szervünk számára, ezzel biztosítva a mélységérzetet.
Amennyiben ezt a trükköt el tudjuk játszani az egyébként síkban
elhelyezkedő digitális tartalmak megjelenítésénél is, agyunk úgy fogja
feldolgozni a látottakat, mintha azok valóban három dimenzióban
bukkannának fel előttünk.
Az alapelv tehát egyszerű, mégis többféle 3D-s megjelenítés létezik. Legtöbbjük a néző számára kétféleképpen fogadható be: vagy szüksége van egy segédeszközre a megjelenítőn kívül (sztereo 3D), vagy anélkül, a kijelzőbe beépített módon történik a térhatás létrehozása (autosztereo 3D). Előbbi esetben passzív (anaglif vagy polarizációs) lencsék, illetve aktív shutter szemüveg segítségével válik háromdimenzióssá a kép, míg utóbbi speciális kialakítású, úgynevezett autosztereoszkóp televíziók, monitorok révén érhető el az említett hatás.
Szemüveget a nézőnek!
A legegyszerűbb megoldás az
anaglif 3D-s szemüveg, amellyel gyakorlatilag bármilyen televízión
elérhető a térhatás. Hátránya, hogy a kvázi szűrőként funkcionáló
lencsék nem engedik át az összes, eredetileg megjelenített színt: a
vörös-cián változat 70 százalékos, a magenta-zöld típusú 90 százalékos
színhűségre képes. A két technika ráadásul inkompatibilis egymással: a
vörös-cián színeltolással készített filmek nem válnak háromdimenzióssá
magenta-zöld szemüveggel (ez természetesen fordítva sem működik).
Kifinomultabb megoldást nyújtanak a polarizációs szemüvegek, amelyek azonban továbbra is passzív módon szűrik a szemekbe érkező fényt. Emiatt relatíve olcsónak számítanak, viszont a megjelenítés meglehetősen drágává válik. A különböző polaritású fényeket ugyanis többnyire két projektorral hozzák létre, emellett speciális, a fény beállított polarizációját nem változtató vetítővászonra is szükség van. Létezik kompakt, nemcsak a mozi termekben, hanem otthon is elférő változata: ezek az LCD televíziók úgynevezett polárszűrő réteggel kerülnek forgalomba. A 3D-s látványért azonban ilyenkor is áldozatot kell hozni, igaz, nem a színhűség tekintetében: a polárszűrős tévék felbontása feleződik.
Mintha parányi redőnyöket tennénk egymás mellé, úgy működik az aktív shutter szemüveg. Az egyes lencsék egyszerre soha nincsenek „nyitva” a térhatású filmek nézése közben: hol az egyik, hol a másik takarja el a televízió képét a néző elől. Mindezt azonban nagyon gyorsan teszi; a másodperc százhúszad részéig tartó szüneteket nem fogja fel a szem - agyunk folyamatos (ám egymástól kicsit különböző) képet lát mindkét látószervünkön keresztül. Ebből következően olyan kijelzőt igényel a rendszer, mely másodpercenként (legalább) 120 képkockányi, azaz 120 Hz-es frissítésre képes. Ehhez a ma kapható legtöbb monitor és televízió nem képes felnőni: előbbiek többnyire 60, utóbbiak 100 Hz-es értéke nem elég gyors a 3D-s megjelenítéshez. A legújabb készülékek között azonban már találunk ilyeneket, amelyekhez egy további kiegészítő, a szemüveg vezérlője is tartozik. Ez határozza meg, mikor és mennyi időre kell takarni az egyik, majd a másik szemet.
Az aktív
shutter szemüveget alkalmazó tévék esetében sem a színhűség, sem a
felbontás csökkenésével nem kell számolni, így egyértelműen ezeknél a
legjobb a képminőség. A magasabb ár mellett azonban van még egy hátrány:
az emberek pár százaléka érzékeny a gyors képváltásokra, ami különböző
fizikai, egészségügyi tünetekkel járhat: szédülés, émelygés, fejfájás
kísérheti a térhatású filmek megtekintését.
Lencséket a tévére!
A fent említett megoldások
közös hátránya, hogy a mélységérzet kialakításához kiegészítő eszközre
van szükség. Sokan kényelmetlennek tartják a szemüveg használatát,
különösen azok számára jelent problémát, akik már eleve, a hétköznapi
életük során is látásélesítő segédeszközt használnak. Az
autosztereoszkóp technika pont ezt tartja szem előtt: úgy biztosít
térhatást a nézők számára, hogy ahhoz semmilyen extra szemüvegre nincs
szükség.
A háromdimenziós látvány élvezetéhez a kijelző felületét speciális feltételeknek megfelelően alakítják ki: a pixelek egy részét egyik, más részüket másik szemünk képes csak látni. Nem kell tehát eltakarni egyik látószervünket sem, ám ennek nagyon komoly ára van. Roppant precíz kialakítása miatt csak nagyon behatárolt távolságból és szögből bontakozik ki a térhatás a néző számára, ha ebből elmozdul, akár közelebb, akár távolabb ül a készüléktől, rögtön „szétesik” a kép. Ez egyrészt élvezhetetlenné teszi a filmet, másrészt megterhelő a szemnek, ami hamar fejfájáshoz vezethet.
Rivalizáló technológiák
Leginkább kiforrottnak a
maga nemében az anaglif megoldás számít, ám színtorzításbeli
tulajdonsága annak ellenére elavulttá teszi a technikát, hogy az
bármilyen, már megvásárolt (színes) készüléken képes a 3D-s hatás
„elővarázslására”. Legkevésbé pedig az autosztereoszkóp televíziók
állnak készen a fogyasztók kegyeiért folytatott harcra: nagypontosságú
kialakításuk miatt roppant drágák, így csak kuriózumszámba menően lehet
velük találkozni. A Philips például eredeti tervei szerint 2011-re
készült volna el saját megoldásával, ám a háromdimenziós megjelenítésre
való lassú átállás miatt a holland vállalat bizonytalan időre
leállította a készülék fejlesztését.
A 3D-s forradalom egyértelműen a passzív polarizációs és az aktív shutter szemüvegek vetélkedésével bontakozik ki. Jelenleg utóbbi technológia számára áll a zászló, a 3D-s HDTV-k szinte mindegyike aktív kitakarású látóeszközzel együtt teszi lehetővé a háromdimenziós látványvilág megjelenítését. Az elkövetkező egy-két évben azonban a passzív technikát alkalmazó televíziós készülékek is meg fognak jelenni a piacon, amint a gyártók kellő mértékben tudják növelni a felbontást.
Plazmára voksol a Panasonic, a Sony és a Samsung pedig az LCD technológia mellett teszi le a voksát. Az LG mindkét megjelenítő eljárást alkalmazza idén debütáló televízióiban, látható tehát, hogy az évek óta tartó „Plazmát vagy LCD-t?” kérdés mindmáig nem dőlt el. A folyadékkristályos technológia fejlődésével ugyan napjainkra jelentős előnyre tudott szert tenni a plazmamegjelenítőkkel szemben, utóbbiak számára viszont új lehetőséget jelenthet a 3D. Habár többet fogyasztanak riválisaikhoz képest, sokkal jobban teljesítenek az úgynevezett crosstalk hatás tekintetében (lásd keretes íeásunkat).
Mindazonáltal nincsen halálra ítélve a 3D a folyadékkristályos kijelzők esetében sem, mivel a jelenség többnyire csak a képi tartalom nagy kontrasztú pontjain vehető észre. Az újabb, 3D-re felkészített televíziók esetében a tovább csökkentett válaszidő jelentheti a megoldást (a képfrissítés frekvenciájának növelése értelemszerűen nem orvosolja/orvosolná a gondot).
Tyúk vagy tojás?
A fent említett vállalatok
mellett természetesen szinte az összes szórakoztatóelektronikai gyártó
képviselteti magát már megjelent vagy hamarosan debütáló tévékkel –
egyfajta presztízzsé vált számukra a 3D-s készülékek fejlesztése.
Kivételt képez a tudatosan távol maradó Sharp: a japánok pár hónapja
sajtótájékoztatón mutatták be legújabb, Quattron névre keresztelt
televízió-családjukat, amely a dimenziók számának növelése helyett az
alapszínekhez toldott hozzá egyet, így téve részletgazdagabbá a sárgás
képi tartalmakat. Habár a távol-keleti vállalat az elsők között, már
évekkel ezelőtt kísérletezett a 3D-s megjelenítéssel, meg van győződve
róla, hogy még nem érkezett el a technika ideje.
Ennek oka, hogy egyelőre kevés a 3D-s tartalmat sugárzó televíziós csatorna, hiszen még a HD-s adás is kuriózumnak számít (hazánkban a legismertebb nagyfelbontású műsor a Magyar Televízió jóvoltából nemrég közvetített labdarúgó világbajnokság volt). Egyre jobb azonban a helyzet az optikai adathordozón terjesztett filmek között: a kéklézeres adattároló technológiát felügyelő Blu-ray Disc Association már véglegesítette a háromdimenziós eljárással kapcsolatos szabványokat. Ehhez HDMI 1.4-es szabványt támogató Blu-ray lejátszó (illetve HDMI kábel) kell, ami rossz hír azoknak, akik már beruháztak egy modern otthoni szórakoztató központba: a két készüléket összekötő vezetéket mindenképpen cserélni kell.
Konvertálással is lehet segíteni a 3D terjedésén. Ebben az esetben egy valójában kétdimenziós tartalomból kerül előállításra a térhatású látvány, amely lehetőséggel a Samsung és a Toshiba termékei között lehet majd találkozni. Sajnos ez nem jelenti a tartalomhiány gordiuszi csomójának átvágását, mivel az átkonvertálással nem kapjuk ugyanazt a mélységérzetet, mint egy valód 3D-s tartalom esetében; inkább egyfajta köztes útnak, érdekességnek mondható a fejlesztés.
A jövő mindazonáltal a harmadik dimenzióé. Az LG, a Samsung, a Sony és a Philips bevallottan abban hisz, hogy 2012-re az általuk eladott televíziók fele már 3D-képes lesz. Igaz, ezeknek a készülékeknek a fő felvevőpiacát a gazdaságilag fejlett országok – Egyesült Államok, Nyugat-Európa, Japán, Dél-Korea – lakói jelentik; hazánkban valamivel később fog változni a trend.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
IrfanView, az egyik legegyszerűbb képnéző program II. rész
IrfanView, az egyik legegyszerűbb képnéző program I. rész
Megjelent a GIMP Magazine 3. száma (angol)
Bármit azonosíthat a netre kapcsolt szemüveg