Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Pazarlás, csalás, hazugság és hozzá nem értés - leginkább ezeket okolják az ERP projektek sikertelenségéért.Szolgáltatáscsomagok és felhő alapú ERP segíthetnek elkerülni a bukást.
Nincs év, hogy az IT ipar ne produkálna néhány nagyszabású bukást az ERP (nagyvállalati erőforrás tervezés) projektek körében. Olyanokat, amelyek hegyni pénzeket füstölnek el, lebénítják a vállalat működését, rossz megítélést okoznak a partnerek előtt és karriereket taszítanak szakadékba.
Nincs konkrét oka, hogy az ERP projektek miért futnak vakvágányra. Vagy mégis? Tulajdonképpen a tipikus projekt egy háromlábú székhez hasonlítható, amelyben az ügyfél, a beszállító és a rendszerintegrátor egy egy lábként szolgálnak.
Az ügyfél elég pénzt kell, hogy elkülönítsen képzésre és fejlesztenie kell a megszokott munkamenetet. A beszállítóknak olyan jól működő szoftverekkel kell előállniuk, amelyek illeszkednek az üzleti folyamatokhoz. A kivitelező csapat is meg kell hogy feleljen az elvárásoknak, sorra kell vennie a projekt mérföldköveit és kerülnie a pazarlást.
Ha akár egy láb is kiesik, akkor elfajulnak a dolgok.
A fenti metaforát mint "ördögi háromszöget" emlegeti Michael Krigsman, az Asuret vezetője, amikor leírja a történet dinamikáját. Az Asuret egy tanácsadó cég, amely segít a vállalkozásoknak többet kihozni IT projektjeikből. Krigsman végét sem látja a bajba jutott projekteknek: "Nincs varázspálca. Az lenne az, ha megváltozna az emberi természet, bölcsek és mindentudók lennénk."
Krigsman szerint a szolgáltatáscsomagok és a felhő alapú ERP segíthetnek elkerülni a bukást
Azért némi fény látható az alagút végén, eként utal Krigsman a felhő alapú ERP-k fokozatos térnyerésére, amelyek az upgrade komplexitisától megkímélik az ügyfeleket. A szolgáltatáscsomagokra épülő ajánlatok pedig fix árral nyugtatják az ügyfeleket, ahelyett hogy csupán a munkaórák díját lehetne előre tudni. Ráadásul a szolgáltatáscsomagok előzőleg jól működhettek sok más ügyfélnél, így nagyobb eséllyel fognak beválni legközelebb is.
"Akkor jön a feketeleves, ha egy ilyen rögzített árú projektben valami mást szeretnénk" - tette hozzá Krigsman. Ekkor a megállapodás gyorsan átalakulhat egy standard, munkaóra alapú elszámolással üzemelő projektté, ami végül többe kerül. "Ezért aztán nagyobb önfegyelmet kell gyakorolnia a megrendelőnek."
Minden beszállító szeretné, hogy megrendelője sikeres legyen, de azért tehetnének többet is az ügy érdekében - állítja a szakértő. Ennek egyik módja az lehetne, hogy a fejlesztési projekt értékesítőjének javadalmazását a projekt sikeréhez kötik. Így aztán az értékesítő, a sales-es nem tűnne el azonnal, ahogy megszáradt a tinta a szerződésen, mi több, kevésbé éreznék magukat motiválva, hogy olyan mellékes előnyöket biztosító extrákat erőltessenek az ügyfélre, amelyek ormótlanná teszik a rendszert.
Krigsman reméli, hogy a távoli fény egy napon beragyogja majd az IT iparágat, de addig is maradnak a tanulmányok, miszerint az összes IT megbízás 70 százaléka várhatóan sikertelen. A nagy mértékű pazarlás, korrupció és szétesettség mintapéldáiból meg kell említenünk néhány jeles esetet.
New York CitiTime katasztrófa
A város bérlista rendszerét modernizálni hivatott projekt indulása még 1998-ra nyúlik vissza, így tulajdonképpen csak részint sorolhatnánk az évtized bukásai közé. Az elmúlt hetekben azonban újra előkerült az ügy.
Bloomberg polgármester úr itt még talán mit sem tud a gondokról
Eredetileg 60 millió dollárból kívánták megoldani a feladatot, de valahogy sikerült 700 millió fölé emelni a költségeket, írta nemrégiben a New York Daily News. A napokban aztán odáig fajult az ügy, hogy a szövetségi nyomozóiroda számos alkalmazottat azzal vádolt meg, hogy egy nagyszabású csalás akcióban 80 millió dollárt húztak ki a projekt kapcsán az adófizetők zsebéből. Majd John Liu ellenőr felfüggesztette Joel Bondy-t, a polgármesteri hivatal bérosztályának igazgatóját és az ellenőrzés végeztéig felfüggesztett minden kifizetést. New York polgármestere, Michael Bloomberg egy rádióinterjúban elmondta, hogy a büdzsé a projekt indulása óta csak nőtt és nőtt, ahogy mind több értelmesnek tűnő funkciót adtak hozzá. Végül ígérete szerint júniusra el is készül a nagy mű.
318 millió fontos visszatérítés a BSkyB részére
Technikailag egy CRM rendszerről és nem ERP-ről van szó, mégis, az összeg miatt nem tudtuk kihagyni ezt az esetet sem. Júniusban a bíróság 318 millió fontos visszatérítést ítélt meg a BSkyB tévécsatorna javára a HP EDS részlegével szemben. A bíróság úgy találta, hogy a HP EDS részlege valótlant közölt azzal kapcsolatban, hogy mennyi ideig tart befejezni a projektet, amely 2000-ben kezdődött és eredetileg 48 millió fontba került volna. Végül a BSkyB kirúgta az EDS-t 2002-ben és maga fejezte be a munkát, de ötszörös költséggel. Sokan úgy hiszik, hogy a kemény ítélet intő példaként szolgálhat, hogy ne ígérgessen senki felelőtlenül a tárgyalóasztalnál.
Marin megye kidobja és újat vesz
Nemigen lehet szomorúbb befejezése egy projektnek, mint hogy az ügyfél azt mondja, hogy elég, kidobja az egészet és újat rendel. Kaliforniában Marin megye így döntött augusztusban. A vezetőség feladta beteg SAP rendszerük javítgatását és inkább más megoldás után nézett, még ezt a megoldást is olcsóbbnak ítélve a folytatásnál.
Marin megye az ügy kapcsán azzal vádolja a Deloitte Consulting rendszerintegrátor céget, hogy az gyakorlóterepnek, tapasztalatlan, hibáról hibára bukdácsoló alkalmazottak kiképzőpályájának használta a projektet és a végeredmény sokkal rosszabb lett, mint az eredeti rendszer, aminek kiváltására ezt életre hívták.
Mivel a fenntartás, esetleges fejlesztés költségei másfélszeresét tennék ki egy új projekt várható költségeinek, ezért a megye az új mellett döntött.
Szemétszállító céggel egyezkedett az SAP
Az egyik legcsúnyább eset májusban ért véget, amikor az SAP végre megállapodott a Waste Management szemétszállító céggel, amely még 2008-ban perelte be a szoftvercéget csalás vádjával. A Waste Management azt állította, hogy jelentős anyagi veszteség érte a félresikerült ERP projekt miatt: több mint 100 millió dollárba került a rendszer, emellett elesett a vállalat attól a 350 milliótól is, amelyet egy jól működő rendszer takarított volna meg számára.
A felperes azt állította, hogy az SAP hamis demonstrációval keltette benne azt az érzést, hogy a felajánlott szoftver jó lesz számára. Az SAP saját védelmére azzal érvelt, hogy a Waste Management nem pontosan és későn definiálta üzletviteli igényeit. Az ügy bírósági meghallgatás után részleteiben titkos megegyezéssel zárult, az SAP fizetett.
61 millió az állateledel gyártónak, aki nem képes tanulni?
Decemberben az amerikai Alabama állam bírósága 61 millió dollárt ítélt meg a Ross Systems (a CDC Software divíziója) ERP projektje kapcsán a Sushine Mills állateledel gyártónak.
A Ross Systems megtámadja az ítéletet, arra hivatkozva, hogy a Sunshine "tudottan a szoftver béta változatát vásárolta meg" és állításai olyan különféle limitációkra vonatkoztak, melyeket a szerződésük eleve tárgyal.
Sunshine ügyvédei szerint azonban besapták a megrendelőt,
egy gombnyomásra működő megoldást mutattak be, mely azonban élesben
nyomorultul elbukott. A Ross egyik alkalmazottja a megrendelő dolgozóit
hibáztatja, akik nem képesek elsajátítani a szoftver használatát.
A bérszámfejtő szoftver, mely nem számít túlórákra
A texasi Fort Worth rendőrsége csak nyolc hete vezette be új Oracle PeopleSoft bérszámfejtő rendszerét. Azóta többen nem kaptak fizetést és rengetegen kaptak kevesebbet, mint ami jár. A helyi újság szerint a hiba oka, hogy a rendszer nem tud mit kezdeni a túlórákkal és a többműszakos munkával, ezért ezek nincsenek elszámolva. A város emberi hibát sejt az ügy mögött.
Mint látható, ugyanazok a hibák vezetnek a nagy projektek bukásához, mint a kicsikéhez, csupán a komplexitás - legalábbis az ObjectWatch szakértője szerint - fokozza a bukás esélyét. Sales oldalról a könnyelmű ígérgetés és mohóság, a megrendelő oldaláról a pontatlan tájékoztatás és saját üzleti folyamatainak feltérképezetlensége alapvetően hamis képet építhet fel a tárgyalások során a felekben. A kivitelezés eseti hanyagsága mellett szerepet játszik a csalás lehetősége is, a nagy összegekből többen magpróbáltak már maguk számára lecsípni.
computerworld
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Egy informatikai eszköz gazdaságunk élénkítésére