Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KEZDŐ- ÉS GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közösségénél
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYAKORLÓ INTERNETEZŐK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Hiába a vonzó küllemű, jól szerkesztett, tartalmas weboldal, nem sokat ér, ha a keresők, és így a felhasználók nem találják meg. Szerencsére kiforrott módszerek segítenek abban, hogy ne maradjon oldalunk láthatatlan az interneten.
Bár a vélemények megoszlanak a SEO-ról, a
legtöbben azért használják. Aki nem optimalizál ugyanis, annak kisebb az
esélye arra, hogy megtalálják a Google-lal. Ha pedig a keresőóriás nem
adja ki a találatok között egy adott cég honlapját, akkor az a
vállalkozás az interneten kereső potenciális ügyfelek jelentős hányadát
elveszítheti.
De nézzünk egy példát! Pár éve John W. Tuggle
évente 19 ezer dollárt keresett, abból élt, hogy gitárleckéket adott,
emellett másodállást vállalt. Ma évente százezer dollárt keres, sőt
egyre nagyobb a jövedelme, állítja. Már nem kell gitárórákat adnia,
pluszmunkát sem kell végeznie, sokkal több a szabadideje. Hogyan
sikerült ez elérnie? Először is egy professzionális webdizájner céggel
weboldalt készíttetett, ahol a blues és slide gitárleckék anyagát meg
lehet vásárolni DVD-n. Tuggle podcastokat is készített az iTunesra és
videókat is feltöltött a YouTube-ra. Látogatókat pedig azzal is vonz a
weboldalára, hogy következetesen karbantartja, illetve megfelelően
optimalizálja, SEO-zza.
De mi is pontosan a SEO? Hogyan működik?
SEO-alapok
A
keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, SEO) hatékony eszköz
arra, hogy az ügyfelek megtaláljanak egy weboldalt. A cél, hogy a
site-tot a webes keresők (mint például a Google, a Yahoo vagy a Bing)
megleljék, és minél előkelőbb helyen mutassák a találati listában.
A
statisztikák szerint a legtöbb honlapot a keresőoldalakon keresztül
találják meg, nyilván ajánlatos tehát ezeken a listákon szerepelni,
méghozzá minél előrébb. Az átlagember a keresési eredmények közül
ugyanis csak az első tízet-húszat nézi meg. Sőt, a Small Business Search
Marketing blog szerzője (egyben a Search Engine Land szerkesztője),
Matt McGee még továbbmegy: szerinte az első oldal első öt-hat találatára
kattintanak csupán az emberek. Így hát a puszta jelenlét a keresők
adatbázisában még nem sokat ér; akkor lehet látogatókra számítani innen,
ha az első három oldal valamelyikén, az első tíz-húsz találatban
szerepel a cég.
|
A keresőoptimalizálás ma gyakorlatilag
Google-optimalizálást jelent, mert a Google jelenleg fölényesen
piacvezető pozícióban van a többi keresőhöz képest.
„Ha nem
optimalizál, nem fogják megtalálni a Google-lal. Ha pedig a Google nem
adja ki a találatok között, az interneten kereső potenciális ügyfelek 65
százalékát elveszítheti” – állítja Tuggle.
A keresők találati
listájába kétféleképpen lehet felkerülni. Fizetett hirdetésként (ezt
hívták azelőtt szponzorált linknek) a Google AdWords keresőhirdetési
rendszeren keresztül, illetve organikus találatként. Az AdWordsnél nincs
minimális ráfordítandó költség: be lehet állítani például ezerforintos
napi költségkeretet és húszforintos kattintásonkénti költséget a
hirdetéséhez. A PPC (pay per click, fizetés kattintásonként)
kampányoknál nem a hirdetés megjelenéséért fizet az ügyfél, hanem csak
akkor, ha valaki rákattint hirdetésére. Sokan ugyanakkor nem szívesen
kattintanak a fizetett hirdetésekre, mert nem tartják megbízható
eredménynek, tudják, hogy reklám.
Az organikus találat a
weboldal tartalma alapján születik, és nem kell érte a Google-nak
fizetni. Akkor kerülhet be a listára a weboldal, ha a Google relevánsnak
ítéli meg a tartalmát.
A fehér- és a feketekalaposok
Persze
a SEO-nak is vannak ellenzői, akik úgy vélik, az egész feketemágia, nem
több, mint a keresőmotorok aljas manipulálása. Sőt, lehet a
keresőoptimalizálást gonosz céllal is használni. Egyes netes bűnözők is
élnek a „feketekalapos” SEO-technikával: kártékony oldalakat csempésznek
az első helyeken lévő találatok közé. 2010-ben a találatok 22,4
százaléka vitt vírusos oldalra: tehát az első 100 találat között majdnem
a keresések negyede mutatott kártékony oldalra a WebSense felmérése
szerint.
De ha nem netes bűnözésről van szó, csak csalással
elért látszateredményekről, akkor sincs a feketekalapos SEO-val
optimalizált oldalnak hosszú távon haszna, versenyelőnye belőle, hiszen
nem lesznek ügyfelek a látogatókból. Ráadásul, ha a Google rájön a
csalásra, akár egy évre is kitilthatja a találati listákról az adott
honlapot.
A „fehérkalapos” SEO, azaz a korrekt
keresőoptimalizálás, amikor az optimalizálás során a Google normáinak
megfelelő eszközöket használnak, elengedhetetlen része a nagyobb
internet-marketing kampányoknak – hangsúlyozta Martin Falle, a SEO
Research keresőmarketing cég igazgatója a
smallbusinesscomputing.com-nak.
Aki keresőoptimalizálásra
szakosodott céget keres, laikusként is könnyen eldöntheti, fehér- vagy
feketekalaposokkal áll-e szemben. Az előbbieknek ugyanis van
ellenőrizhető referenciája, és az is döntő, mennyire nyíltan beszélnek a
módszereikről, és mennyi idő alatt ígérik a sikert. Tisztességes
eszközökkel napok-hetek alatt nem lehet előretörni. Legkevesebb egy
hónap múlva látszik az eredmény, de olykor fél évbe is beletelik.
Itthon
ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a nagy cégek sem foglalkoznak a
keresőoptimalizálással. Ékes példa erre a „szeretem a bankom” kampány,
ahol is a még a szeretemabankom.hu oldalt sem foglalták le maguknak, ezt
egy élelmes cég jegyeztette be pár nappal a reklámkampány indítása
után. A „szeretem a bankom” kifejezésre pedig a magát reklámozni akaró
bank helyett sokáig a SEO-hibát taglaló blogok álltak az élen. Az online
marketingesek meghökkentek, bár nyilván az is előfordulhat, hogy az
átlagember soha nem keresne rá a „szeretem a bankom” kifejezésre.
Tervezzünk és gondolkodjunk!
Már
a honlap tervezése során érdemes gondolni a kulcsszavazásra. Olyan
releváns szavakat kell választani, amiket keresnek is az emberek, nem
általánosak, és van esélye az oldalnak a konkurenciával szemben is.
Kerüljünk el minden olyan kulcsszót, amelyek a pornóoldalakon is
megjelenhetnek, mert ha ezeket találja az oldalán a kereső, kiszűri az
egész site-ot.
Nem árt tudni, hogy a böngésző tetején lévő
szöveg kulcsfontosságú a keresőoptimalizálás szempontjából. Ez jelenik
meg ugyanis a keresők találati listáján is. Ez az a link, amire a
felhasználók jó esetben rákattintanak, amikor meglátják a találatokat az
oldalon. Nem kérdéses azonban, hogy ennek korrekt, releváns szövegnek
kell lennie – hívja fel a figyelmet Adam Lasnik, a Google fejlesztője.
Ideális esetben az oldal címe nem csupán a vállalkozás nevét
tartalmazza, de egy vagy több további információt is, amire az emberek
kereshetnek.
Az is segít, ha a kiválasztott kulcsszavakat a
weboldal főcímében (ez a HTML-ben a H1 tag) is szerepeltetjük.
Keresőoptimalizálás szempontjából a H1 a legfontosabb szövegrész, de a
H2 elemben, az alcímben is érdemes kulcsszavazni.
Figyeljünk
arra is, hogy az adott kulcsszavak megtalálhatóak legyenek a weboldalon
publikált szövegekben is. Egy aloldalt egy kulcsszóra vagy kifejezésre
optimalizáljunk, így lehet a leghatékonyabb. Minél speciálisabb a
kifejezés, annál kevesebb versenytárssal kell osztozni a Google találati
eredményeken.
|
Releváns linkek
Ha
sikerül elérni, hogy sok releváns, nagy forgalmú, értékes, megbízható
oldal hivatkozzon a weboldalunkra, a független hivatkozások miatt
előrébb fogják sorolni a találati listán a keresőmotorok. Ha a forgalmas
oldalak bizonyítják, hogy a webhely legitim, jobb helyzetben van, mint
ha olyan, ugyan megbízható, érdekes információkat kínáló oldal a
hivatkozó, amelyik csak csekély forgalmat tud felmutatni.
Visszakanyarodva
John W. Tuggle sikertörténetéhez: a Gibson gitárkészítő cég weboldalán
is mutat néhány link Tuggle oktatóvideóira. A Gibson tekintélyes
gitárkészítő cég, amelynek weboldala tartalmas, nagy, népszerű és
megbízható. A keresőmotorok tehát nyilván úgy látják, hogy Tuggle
„Learning Guitar Now” oldala fontos és releváns más weboldal „szavazata”
alapján. Mivel még több ilyen oldalon hivatkoznak a gitártanárra, a
Google is úgy érzékeli, hogy Tuggle weboldala alkalmas arra, hogy a
gitározás, gitártanulás iránt érdeklődőket odairányítsa.
|
Gondoljunk a látogatókra!
A
SEO nagyszerű eszköz, de csak akkor, ha az olvasókról sem feledkezünk
meg. Nem elég, ha a keresőrobotok megtalálják a weboldalt, az is fontos,
hogy az ott talált információ olvasóbarát legyen: aki odanavigál, az
színes, érdekes szöveget kapjon. Jól szerkesztett, lényegre törő, tömör
szövegeket kell publikálni. Ha valaki csak a keresőoptimalizálással
foglalkozik, a látogatóval nem, a szöveg gyakran körülményeskedő, nem
természetes, így élvezhetetlen. Egy ilyen oldalra pedig nem fognak
visszatérni a látogatók. Nem elég odacsábítani őket, meg is kell
tartani, sőt az a cél, hogy visszatérő vendégek legyenek az oldalon:
váljanak potenciális ügyfelekké. Itt lép a képbe a tudomány mellé a
művészet.
Ideális esetben először a jó webes tartalmat kell
elkészíteni, a keresőoptimalizálásnak csak másodlagos – bár lényeges –
szerepet szabad kapnia. Aki rendszeresen érdekes webes tartalmat gyárt,
látni fogja, hogy hamarosan hivatkozni kezdenek rá más oldalak. Az
online kommunikáció aktív részese lesz, blogok idézik, és a mainstream
média is említeni fogja forrásként. Még divatos frázisokat,
„buzzwordöket” (divatszavakat) is generálhat a végén.
Ha pedig a webes tartalmat az olvasók szeretik, akkor a Google-nak is meg fog felelni.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Minikurzus Keresőoptimalizálás 7napos ingyen
Radar Ajánlói Rendszer
Ingyenes tankönyv IT biztonságról mindenkinek (Neumann János Számítógép-tudományi Társaság)
Mit szabad és mit nem az interneten - megtudhatod a magyar e-Etiketten